Infokioski to urządzenia coraz częściej spotykane w przestrzeni publicznej. Ich celem jest informowanie o produktach, usługach, niektóre z nich pełnią rolę przewodników turystycznych w chętnie odwiedzanych miastach. Infokioski są intuicyjne w obsłudze, za ich pomocą szybko można uzyskać potrzebne informacje. Do czego jeszcze służą te urządzenia? Jakie są zalety umieszczania infokiosków w przestrzeni publicznej?
Czym jest infokiosk?
Infokiosk to punkt informacyjny. To urządzenie, które jest spotykane w przestrzeni publicznej. Za jego pomocą można szybciej uzyskać ważne dane. Infokioski pomagają w obsłudze i informacji np. w urzędach (mera-systemy.pl), odciążają pracowników, przyspieszają załatwianie niektórych spraw.
Infokioski multimedialne przystosowane są do użytku wewnętrznego, chociaż można spotkać je także poza obiektami. Najczęściej znajdują zastosowanie w urzędach, bankach, muzeach, kinach, galeriach handlowych, na dworcach kolejowych. Niektóre interaktywne punkty informacyjne znajdują zastosowanie w przestrzeni miejskiej. Mogą być pomocne np. turystom, zwiedzającym dany region, wskazują, co warto zobaczyć, jakimi trasami najlepiej się poruszać itp.
Jak wygląda infokiosk?
Infokiosk to urządzenie, które wyposażone jest w komputer i ekran dotykowy. Korzystać z niego mogą zarówno osoby młode, jak i seniorzy. Urządzenie zostało przystosowane dla osób, mających problemy ze wzrokiem bądź z niepełnosprawnościami. Ekran dotykowy jest duży, ma czytelny interfejs, obsługa urządzenia nie przysparza problemów. W dodatku obudowa jest wandaloodporna, dobrze radzi sobie również z wahaniami temperatur, pracą w trudnych warunkach, zatem infokioski znajdują zastosowanie także w przestrzeni miejskiej.
Zalety infokiosków
Umieszczanie infokiosków w przestrzeni publicznej ma wiele zalet, zarówno dla użytkowników, jak i np. pracowników instytucji publicznych. Korzystanie z kiosków multimedialnych usprawnia pracę wielu osobom. Niektóre sprawy można szybciej załatwić, nie trzeba stać w kolejce. Szybkość uzyskiwania informacji jest tu jedną z ważniejszych korzyści. Oszczędność czasu jest widoczna zarówno dla pracowników, jak i dla petentów.
Infokioski warto stawiać nie tylko w urzędach. Za ich pomocą można też zarezerwować bilety, opłacić usługi, odebrać wyniki badań. Często jednak mówi się o turystycznych interaktywnych punktach informacyjnych. Te można zobaczyć w wielu polskich miastach. Wypierają one tradycyjne mapy i punkty obsługi turystycznej. W obecnych czasach wiele osób woli posługiwać się takimi urządzeniami niż szukać informacji w różnych częściach nieznanego miasta. Dzięki infokioskom można dowiedzieć się, jakie są najważniejsze zabytki w danym regionie, jakimi trasami warto zwiedzać miasto, jak się po nim poruszać, z czego słynie. Urządzenia te umożliwiają również orientację w terenie. Łatwiej zaplanować zwiedzanie, kiedy widzimy interaktywną mapę miejsca, w którym właśnie przebywamy.
Nie znam chyba nikogo, kto z tego korzysta. Wolę wszystko sprawdzić w telefonie niż dotykać te wysmarowane 1000 łapsk ekrany 🤢
Zgadzam się, chociaż jak kupujesz bilet w automacie, to również dotykasz ekranu wysmarowanego przez tysiące łap:P.